söndag 3 december 2023

Lucka 4

Lucka 4


Julklappar är för många (av det yngre gardet i alla fall) kanske det viktigaste med julen. De flesta av oss har upplevt längtan och väntan på julafton, all förväntan och sett de tindrande barnaögonen när tomtarna kommer med paketen. 

Vi är nyfikna på vad som byborna minns som bästa julklappen de någonsin fått. Och förstås, vad man önskar denna jul 2023. Därför vill vi presentera några Nästansjöbors minnen och önskningar som handlar om julklappar.

Vi börjar med fyra generationer Flodin (Stighall+Hällqvist).


Anna-Greta



Min mamma dog när jag bara var liten och hon lämnade mig här, hos en dam och hennes son- det var Maria och Hjalmar Karlsson. Jag minns jul, jag kände lyckan för jag visste vad det betydde. Jag hade fått en liten gran som satt på hålet på spinnrocken och till den hade jag fått klippa grejer själv. Jag minns att Maria hade en påse med risgryn och en annan påse med russin. Det var aldrig några kakor eller nå´t sån´t på den tiden så risgryn och russin var storartat att få. 

Men sedan några år senare måste vi nog ha fått det lite bättre ställt för då hade Hjalmar varit och köpt några saker till granen, bollar och julgranspynt. Fast det var ju krig så glittret var grått, det var inte riktigt så fint som idag, men jag kände lyckan av att äta risgrynsgröt och slippa den där himla kornmjölsgröten. Och så kom tomten som hade en låda med pepparkaksgubbar och en annan liten låda med knäck. Min fostermor Maria fick en påse, en ganska stor påse, som det fräste ur. Det var en höna i den påsen. 

I år önskar jag mig inga särskilda saker utan en önskan som jag har året om är att mina barn och barnbarn och deras familjer ska ha det bra och att det inte ska komma några bomber eller annat hit till oss. 

 

Karin


Min bästa julklapp var en Helly Hansen-tröja. Alla ville ha en sån här! Jag fick en av mina föräldrar i julklapp i slutet av 70-talet och lyckan var fullständig! 

Iår önskar jag mig en riktig klassiker: Fred på jorden ... och flera medarbetare inom hemtjänsten. 


Emily


Min bästa julklapp var julafton 2022 då vi fick flytta hit, till gården i Nästansjö på riktigt. Det var allt jag någon önskat mig och känslan av att få komma hem slår allt annat!

Jag önskar mig ingenting iår, jag har redan allt jag man kan önska sig. 


Nikki


Min bästa julklapp var när jag fick min snowboard med tillhörande snowboardskor, hjälm, handskar och glasögon. Den hade jag längtat efter länge!

I år önskar jag mig en skoteroverall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lucka 24

God Jul