onsdag 13 december 2023

Lucka 14

Lucka 14


Familjen Mattsson/Norman


Göte Mattsson

Ja, det är ju länge sedan jag var barn och då bodde jag i Svannäs. Jag minns att jag fick en hund av morfar en gång när jag var liten. Jag minns inte riktigt hur gammal jag var ... jag hade nog börjat skolan men jag var inte så stor. Det var en lapphund. Men sedan hände en olycka och hunden blev ihjälkörd. Det gick inte så många bilar på Svannäsvägen när jag var barn men trots det så hände det.

I år önskar jag mig inget. Jag vill mest bara ta det lugnt.



Maria Mattsson

Försöker minnas vilken julklapp som var den bästa jag fick som barn. Men de minnen som först dyker upp är stämningen, förväntningarna och dofterna kring julen.

Nallen på bilden har jag fortfarande kvar (pälslös) så den betydde mycket. Ett annat minne var en hel rulle med ritpapper. Det var roligt att få saker som kunde användas senare under julhelgen. Med åren så betyder saker mindre, så jag önskar mig en lugn och skön jul med familjen och mycket utevistelse.


Sen är det ju alltid roligt att få öppna paket så kanske en bra bok...





Evelina Norman


Jag har många minnen från jularna i Nästansjö där vi traditionsenligt alltid firade jul hos mormor och morfar. Ofta var vi många kusiner samlade här på jul så jag kan tänka mig att det inte var en lugn stund när vi var små, förutom när vi satt bänkade framför Kalle Anka kanske.

Sen dess är det nu vi som fått ta över rodret och det är så roligt att få bjuda hit våra familjer och fira tillsammans, än om det inte blir varje år. 


Som barn gillade jag att få något man kunde leka och greja med, tex lego, lera, pyssel osv men jag har även en annan kär julklapp. Jag kanske inte minns så himla väl just när jag fick den men som varit med många år efter, mjukdjurshunden som fick namnet Bubben. Han var en trygg sov- och lekkompis i många år!


Jag tänker väl lite lika nu som när jag var yngre, att få något man kan greja med är roligt! Men vad de nu skulle vara vet jag inte.. Nu för tiden har man väl det mesta men att få äta gott och umgås med nära och kära är det man ser mest fram emot på julen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lucka 24

God Jul