onsdag 20 december 2023

Lucka 21

 Lucka 21



Familjen Jonsson







Edith Jonsson: Jag har flera saker kvar sedan jag var liten. Bland annat en docka som jag fick när jag var bara nio månader. Det var grannflickorna som hade fått den men kunde inte hålla sams om den, de bråkade och bråkade om den här dockan så då sa deras mamma: "Ingen av er ska ha dockan utan den ska Edith få!". Sedan skulle jag tvätta håret på den någon gång och då lossnade håret. 
Jag hade två äldre bröder och brorsan som var ett år äldre än jag, han var hopplös förstår ni. Jag fick ett hus med granar och på julafton var han och bröt av granarna. Odygdig! 
Jag minns nog alla julklappar jag fått. Den här dockan hade andra kläder från början men min moster sydde de här. 
Jag har varit rädd om mina saker, redan när jag var liten. Jag minns en gång när jag var liten och en kompis skulle komma och hälsa på. Jag visste att hon kunde vara lite oförsiktig med grejer så jag bad mamma sätta upp dockan med mössan på radiohyllan (det fanns sådana förr) så att den skulle få vara ifred. 

Om jag skulle önska mig något i julklapp i år... ja, man har ju allt... Kanske en prenumeration på Allers för jag gillar att läsa och lösa korsord. 








Ruben Jonsson: Jag har en häst som jag fick av pappa, den är gammal och köptes på Konsum i Nästansjö för en krona. Jag minns inte precis hur gammal jag var men mamma levde i alla fall. Jag vet att jag klippte svansen och manen på hästen för det gjorde man och det växte ju ut men det växte ju inte ut på den här hästen så då for pappa väst-i-Alberts där de höll på att göra fällar och tog lite ull för att göra ny man och svans till hästen. Det går se att det är fastspikat.





En annan sak jag minns var lillbilen som man kunde skruva upp och som hade ratt. Den har jag också kvar, jag tror att jag fick den 1947.

Inte vet jag vad jag önskar mig nu ... Får jag god mat och lutfisk till jul då är jag
nöjd!






Dan Jonsson: Det är svårt att komma på vilken som är min bästa julklapp men jag minns att jag fick en spark med spetsplog när jag var liten som jag gillade. I år önskar jag mig bara en snäll fru (och det har han ju redan så... :)

Elias Jonsson: Min bästa julklapp var en bob och i år önskar jag mig bensin till skotern.


Kajsa Jonsson: Jag gillade en tivolipark i lego som jag fick i julklapp. I år önskar jag mig en häst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lucka 24

God Jul