tisdag 5 december 2023

Lucka 6

 Lucka 6


I dagens lucka fortsätter vi med julklappsminnen. 

Familjen Nilsson: 

Lars-Uno Nilsson 77 år (återberättat av Anna): 

Som liten hade pappa fått bananer av morfar “Pär Lata” (Larsson). Han åt flera stycken och fick ont i magen. Då bar morfar Pär runt på honom och sjöng följande sång: 
A B C Ding E F G King Anna dea gubben ifrån vall´n 
Anna tillägger att det va den enda sången han kunde. Lasse fick även ett år en koskälla som han hängde på cykeln. Den for han runt med så det plingä å plingä. Efter ett tag hade n´Knut lessne å tog fast cykeln och stoppe hö i den tills den tyssnä. 

Barbro Nilsson 74 år: 

Ett julklapps minne som jag har var när jag hade krupit in i garderoben där julklapparna låg. Jag var så nyfiken så jag pillade upp tejpen på ett paket men fick till min stora besvikelse se att jag skulle få en pyjamas. Å jag som hade hoppats på att få nåt speciellt! 
En julklapp som jag skulle kunna önska mig i år är en tvättstuga i fjället eller en upplevelse. 

Anna Nilsson 50 år: 

När jag var ungefär 5-6 år så fick jag ett memoryspel (se bild och länk nedan). På den tiden var det high tec och jag höll på att driva folke till vansinne pga av ljuden den gav ifrån sig. Dosen kunde ställas in på svårighetsgrad 1-4. När man tryckte på start så hördes ett ljud samtidigt som en av knapparna började lysa. Man skulle då trycka på den knappen som lyste och samma ljud hördes då. Därefter lyste samma knapp igen + att ytterligare en eller flera andra knappar började lysa och olika ljud hördes. Spelet gick alltså ut på att memorera de olika kombinationerna. Om man misslyckades hördes en domedagslåt som straff. Jag spelade och spelade och spelade. 
När jag var 11 år så fick jag en stereo. Jag blev så himla glad så jag grät. Denna present ångrade dom också för jag spelade och spelade och spelade även på denna julklapp. 
Ett mysigt minne från barndomen var att jag brukade bädda på golvet framför julgranen natten mot julafton och sova där. 
Nåt jag önskar i år är att jag skulle fått vara hemma på byn å se tomtetjänst. Det eller nåt gott att äta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lucka 24

God Jul