måndag 18 december 2023

Lucka 19

                                                              Lucka 19



Familjerna Henriksson/Nilsson





Gunnar Henriksson 59 år:

Jag minns att jag fick en tomte som var gjord i tyg. Den var ungefär 50 cm st och den stod inte för egen maskin utan man var tvungen att stötta upp den. Denna var jag mycket viktig om att den skulle ställas upp i vardagsrummet på jul. När jag blev större och flyttade hemifrån fick jag en ersättare till denna tygtomte. Vet tyvärr ej vad som blev av originalet.


Om jag fick önska mig någonting i år så borde det vara gardiner främst till vardagsrummet på nedervåningen. Jag håller på att renovera där för att i sinom tid flytta en trappa ner.



Linnea Henriksson 55 år:

Jag minns julen -74 eller om det var -75. Vi firade julkvällen hos Kurt och Inger. Detta hörde verkligen inte till vanligheten så eventuellt att mamma hade varit sjuk eller något så hon ej orkat. Jag fick en massa dockskåps möbler vilket jag tänkte var märkligt eftersom jag inte ägde ett dockskåp. När vi sedan väl kom hem så ville mamma absolut att jag skulle gå in först och hon puffade mig in i köket och där på köksbordet, i ljuset av adventsstjärnan och ljusstaken i fönstret, stod ett Lundby dockskåp med en stor rosett på taket!


Ett annat julklapps minne som jag har var julen -80. Jag hade verkligen verkligen önskat mig en stereo med både kassettband och skivspelare och hade tjatat hela hösten. Jag smög runt och letat bland alla julklappar men blev halvdeles besviken då jag inte hittade något som skulle kunna vara en stereo. På julafton minns jag precis vart jag och Gunnar satt i vardagsrummet. Jag öppnade ett paket ifrån honom och det visade sig vara en LP-skiva med musiken från filmen Fame. Nu började jag förstå vart det lutade åt och leendet spred sig. Varför ge en LP-skiva om det inte fanns en skivspelare någonstans? Det visade sig att de hade gömt paketet med stereon på ett annat ställe så jag inte skulle hitta åt det.


Om jag får önska mig något i år så är det att få vara frisk och kry även kommande år. Jag vill även att andra ska få vara friska och krya och att folk ska sluta slåss i världen.



Hanna Nilsson 23 år:

När jag var ungefär sex sju år gammal så fick jag en röd mössa. Den hade jag på mig jätteofta då jag tyckte hemskt mycket om den. Det stod Harry Potter på den också. Jag vet inte vad som hände med mössan men jag nötte troligen ut den eller växter helt sonika ur den.


Om jag fick önska mig en  julklapp i år så skulle det vara att alla får vara friska och må bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lucka 24

God Jul